Талисман
ФОРУМ КАМИНИ • Виж темата - Турбото - има ли безплатен обяд?


ФОРУМ КАМИНИ

форум за камини и нещата наоколо
Дата и час: Декември 14th, 2018, 12:32 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



stan

ars


Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: Януари 15th, 2012, 8:34 pm 
Site Admin

Регистриран на: Ноември 4th, 2011, 8:45 pm
Мнения: 682


Идеята е проста - 2 турбини на една ос- едната страна е закачена за изходящия колектор (горещата страна) а другата е закачена за входящия колектор и помпа въздух във въздухозаборника на колата (студена страна). Kак става това? Изходящия колектор на едно място е стеснен- с цел да се качи скороста на изгорелите газове за което също допринася и факта, че са много близо до изходните портове на двигателя (главата/ите).
На този поток е изложена малката турбина. Горещите изгорели газове я развъртат до 80,000-100,000 (и повече) оборота при които голямата турбина от другата страна (нали са на обща ос) постига максимално налягане на въздуха. Разбира се на тия обороти нито един лагер не издържа, и затова оста на турбото "плува" във масло- което в повечето случаи е и маслото на двигателя- рядко турбо маслото е отделно. Затова и е много важно, на турбо колите да се сменя маслото редовно- иначе турбото "изгаря". Също така турбо колите често имат и маслен радиатор, за да охлаждат не толкова маслото заради двигателя колкото за турбото. Понякога се използва и турбо-таймер, които при изключване на колата я оставя да работи още 2-3 минути така че да мине охладено масло през турбото.Така че след спортно каране карайте си колата последните 3-5 минути лекичко...
Всяко турбо има КПД което показва колко ефективно турбото сгъстява даден обем въздух. Колкото КПД-то е по-голямо, толкова нагнетения въздух е с по-ниска температура и по-голям брой молекули кислород в същия обем. Въздуха като се сгъстява се затопля, (изотермен ли беше процесa дееба тая физика), от там по-ниска темп. на сгъстения въздух след турбото = по-вече молекули кислород в същия обем, та затова е добре турбото да има по-голямо КПД.

Значи с 2 думи- безплатна мощност за сметка на нищо... изгорели газове... решение мечта? Не съвсем. Турботата си имат своите проблеми: за да се вдигнат тези обороти на турбината трябва изгорелите газове да са много горещи и със много висока скорост. Горещината се постига като се слагат турботата близо до двигателя а не по назад към ауспусите. Високата скорост се постига чрез намаляване на сечението на изходящите колектори. От тука 2 проблема- турбото се нагрява много и също така загрява и студената страна на турбината която пък загрява помпания във двигателя въздух. А топъл въздух- малко кислород. Малко кислород- малко гориво. Каква ни е файдата от налягането тогава? Затова повечето смислени турбо приложения имат въздушни радиатори (intercoolers). Те се използват през тях да се прекарава напомпания въздух, за да се охлажди преди да влезе във двигателя. Решения много, във WRC колите повечето имат инжекциони които при нужда впръскват вода за да охладят допълнително радиатора, които по условие се поставя някъде където има достъп до свеж въздух.

Друг проблем със турботата е тяхната инертност и зависимост от оборотите на двигателя. 80,000 оборота са много- докато се развърти и почне да прави налягане, минава време. Това време е известно като "турбо закъснение" (turbo lag). Технологията е напреднала доста и днешните турбо апликации са почти лишени от лаг. Как? Ми просто ползват повече и по-малки турбота. Колкото е по-малко турбо-то, толкова по-бързо се развърта. Добре, ами ако не прави достатъчно налягане? Тогава се слагат 2, или 4 и тн. Различните фирми обичат различни решения. Мазда слага 2 малки един след друг, Нисан и Митсубиши ги слагат един до друг (всеки храни една страна цилиндри). Тойота слага 2 последователни но първото е малко (са ниски обороти) а второто- по-голямо, по-бавно развъртащо се, за високи обороти където малкото вече не му достига капацитет. Ауди са като нисан- 2 от 2те страни. Повечето коли използват едно голямо турбо със много начален лаг, който после обаче се компенсира със нечовешки коне. Друг компонент който увеличава лаг-а е радиатора (интеркоолера). Ако е малък- не охлажда като хората, ако е голям- отнема време на турбото да го напомпа и това увеличава лага.. ето пак- компромиси.

Значи, газ до дупка, турбото се върти и свири като змей, идва червена линия и трябва да се сменя- отпускаш газта и изведнъж всичкото това налягане (което турбото го прави) няма къде да отиде и действа като спирачка на голямата турбина (студената страна). Турбото пада на 50,000 оборота - където не прави налягане. Сменяш предавката, газ до дупка и .. изненадваш турбото което току що е спряло (това става много бързо разбира се). Как се решава проблема? Във студената страна се инсталира вентилиращ клапан (blowoff valve) които като се вдигне рязко налягането защото си затворил газта и тои отпуска малко така че да не се върне и да спре турбото. Всичко е добре, до колкото винаги си натиснал газта.. Да ама има ситуации където седиш и изчкаваш 1-2 секунди е през това време турбото намалява оборотите- дори и да не се спира от нагнетения въздух.. При нормалните коли този момент просто се игнорира, но при WRC в такива "паузи" има инжектори във изходящия колектор преди турботата които инжектират гориво, което се възпламенява и помага на турбото да продължи да се върти, когато се отвори пак газта то да е "на линия". От там и като гледате ралита често се чува едно пукане като намаляват- това са тези микро експлозии които поддържат турбото "живо".

http://enginez.hit.bg/index.html





Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

_________________
Изображение
камини - http://www.zidkam.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Февруари 6th, 2012, 4:07 pm 
Site Admin

Регистриран на: Ноември 4th, 2011, 8:45 pm
Мнения: 682
Изображение


Изображение

Изображение

http://images25.snimka.bg/005732325.jpg

http://www.diesel-club.com/forum/viewto ... =26&t=1144


Тест на турбо с променлива геометрия

https://www.youtube.com/watch?v=mo6qC9PIuJU

_________________
Изображение
камини - http://www.zidkam.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Ноември 2nd, 2017, 6:54 am 
Site Admin

Регистриран на: Ноември 4th, 2011, 8:45 pm
Мнения: 682
https://www.youtube.com/watch?v=bpaZK1YUU5o

тест турбо

https://www.youtube.com/watch?v=mo6qC9PIuJU

_________________
Изображение
камини - http://www.zidkam.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Zidkam


Камини,Барбекю,Пещи
http://zidkam.com/


stan