Талисман
ФОРУМ КАМИНИ • Виж темата - Моторните масла


ФОРУМ КАМИНИ

форум за камини и нещата наоколо
Дата и час: Август 19th, 2018, 7:38 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



stan

ars


Напиши нова тема Отговори на тема  [ 4 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Моторните масла
МнениеПубликувано на: Януари 17th, 2012, 7:20 am 
Читатели

Регистриран на: Ноември 6th, 2011, 7:37 am
Мнения: 38
http://www.widman.biz/English/Calculators/Graph.html

Вискозитет при различни температури

Изображение






Изображение


В двигателите с вътрешно горене моторните масла изпълняват различни функции: Намаляват износването и загубите от триене, отвеждат топлината от триещите се части, защитават от корозия металите, уплътняват буталата в цилиндрите, отстраняват нежелани отлагания по възлите на детайлите. Тези функции се изпълняват в широк интервал от температури, налягане и скорост на въртене и затова те трябва да имат оптимален вискозитет (гъстота), подходящи ниско и високотемпературни свойства, антикиселинна, антикорозионна и миеща способност. Производството на такива масла се постига чрез правилния подбор на базови фракции по химичен състав и съответстваща технология на очистка, легирани с подходящ пакет добавки според класификационните нива, одобрени от производителите на автомобили.
Вискозитетно-температурни качества
Вискозитетът (гъстотата) е едно от основните свойства на смазочните масла. На неговата база се определя и вискозитетния клас. В практиката се различават динамичен, кинематичен и условен. При определяне показателите на смазочните масла е общоприето използването предимно на кинематичния. Единица за кинематичен вискозитет е сантистоксът (1cst = 1mm/s ). Вискозитетът на смазочните масла се изменя с изменението на температурата: при повишаване на температурата вискозитета намалява, а при понижаване се увеличава. Тава изменение на вискозитета за различните масла не е еднакво – в един случай той се изменя рязко, в други – незначетелно. Колкото това изменение е по-малко, толкова маслото е по-качествено. Защо? Ако едно масло при 40 С има голям вискозитет, а при 100 С – много малък, то ще затруднява нармалното пускане на студения двигател, а когато достигне работната си температура ще е много рядко и няма добре да смазва триещите се части. Затова когато избираме между две масла с еднакъв вискозитет при 100 С е по-добре да изберем това, което е по-рядко при 40 С, ако всички други параметри на двете масла са еднакви. Показател за тази зависимост е т. нар. вискозитетен индекс. Той се определя на базата на вискозитетите при 40 С и 100 С и колкото е по-голям, толкова маслото е по-качествено. Значително подобрение на този показател може да се постигне с използването на вискозитетно-индексни добавки. Така се получават т. нар. всесезонни масла, осигуряващи нормална работа на двигателя при различни климатични условия. За тях се дефинира т. нар. CCS при ниски температури. Това е динамичният вискозитет при -5, -10, -15, -20, -25, -30 С, в зависимост от вискозитетния клас по SAE. От юни 2001 г. се въведоха нови норми за CCS вискозитета при температури, които са с 5 С по-ниски от досега използваните. За определянето на способността на едно всесезонно масло да може да се поеме от маслената помпа и да се подаде до смазващите възли при ниска температура се използва показателят “гранична температура на изпомпване”, която се определя в лабораторни условия. За понижаване температурата на застиване се добавят специални вещества, наречени депресатори, които улесняват транспортирането на маслата и пускането на двигателите в зимни условия.

Антикорозионни и антиокислителни свойства

Всички моторни масла се употребяват в условията на повишена температура и активно окислително влияние на кислорода от въздуха и ако те не притежават необходимата устойчивост към това влияние, за кратко време стават негодни за смазване, образувайки киселини, смоли и други съединения. Маслото потъмнява, увеличава се вискозитетът и киселинността му.Продуктите на окислението причиняват корозия на металите, отделят се върху смазваните детайли, образуват нагар и лакообразни покрития по стените на буталата и цилиндрите, с което влошават нормалната работа на двигателя. Устойчивостта спрямо окисляване характеризира поведението на маслото в експлуатационни условия. За повишаване на тази устойчивост се използват съвременни методи на очистка на базовите маслени фракции и се прибавят антиокислителни добавки.Съдържанието на такива вещества в легираните масла е показател за добрите им антиокислителни и антикорозионни свойства.

Детергентно-диспергиращи (миещи) свойства

Повреме на работа на двигателя, в него непрекъснато се засмуква въздух, а с него прониква прах и други примеси. При изгарянето дори и на най-подходящата горивна смес се получават твърди продукти.Продуктите от окисляването на маслото са също нежелани. Всички те трябва да се отстраняват и маслото поема тези функции.Това не е просто механично измиване. Докато споменатите продукти са във фино диспергирано състояние те не се отделят лесно от маслото и не се отлагат върху детайлите на двигателя.Ако започнат да се слепват и увеличават размерите си, се получават утайки, лакови отложения и нагар върху металните повърхности. Способността на маслото да поддържа неразтворимите вещества във фино диспергирано състояние се нарича миеща способност. Базовите маслени фракции нямат добри миещи свойства. За това към тях се добавят специални вещества. Наличието на калций и магнезий е признак за добри миещи свойства.

Противоизносни и противозадирни свойства

Базовите масла, получени от различните видове нефт, след очистване, нямат еднакви смазочни свойства. За да се повиши смазочната им способност към тях се прибавят добавки, които при високи натоварвания и температури, създават непрекъснат граничен маслен филм. Той допринася за намаляване на износването и задирянето на частите на двигателя. Действието на тези добавки се състои в химичното взаимадействие на продуктите от тяхното разпадане с металите при високи температури.


Избор на моторно масло

Изборът на подходящо моторно масло е сложен и деликатен процес. Той се ръководи от разнообразните експлоатационни и икономически фактори. От правилният избор зависят надеждната и безотказна работа на двигателите,тяхната дълготрайност и икономичност,опазването на околната среда. Немаловажна е и финансовата страна на проблема.

Класификация на моторните масла

Правилният подбор на моторното масло се състои в избор на вискозитетен клас и на експлоатационно ниво, които се препоръчват в инструкцията за експлоатация на автомобила от производителя. Вискозитетният клас на моторните масла се определя съгласно стандарта SAE [ Дружество на инженерите от автомобилната промишленост]. Съгласно този стандарт маслата се подразделят на летни,зимни и всесезонни.
• Летните масла имат обозначение SAE 20,SAE 30,SAE 40 и SAE 50.
• Зимните масла имат обозначение 0W,5W,10W,15W,20W,25W.
• Всесезонните масла имат двойно обозначение, например 15W40, 20W50 и др. Числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото числото е по-малко,толкова мослото е по-подвижно при ниски темперотури, стартирането на двигателя е по-лесно. Числото след знака W дава указания за вискозитета на маслото при 100 С.

Изображение

Експлоатационното ниво на моторните масла се определя съгласно няколко класификационни системи. Най-разпространената е тази на API [ Американски петролен институт ]. В системата на API експлоатационните нива са разделени за бензинови и дизелови двигатели и се белажат с две букви:
S – за бензинови двигатели;
С – за дизелови двигатели;
За бензинови двигатели експлоатационните нива по API се означават :
SA, SB, SC, SD, SE, SG, SH, SJ, SL.
• SA – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели. Това ниво не се използва, освен ако изрично не се препоръчва от производителя.
• SB – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели. Това ниво не се използва, освен ако изрично не се препоръчва от производителя.
• SC – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1964-1967 г. Това ниво се използва при препоръка от производителя.
• SD – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1968-1971 г.
• SE – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1972-1979 г.
• SF – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1980-1988 г.
• SG – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1989-1992 г.
• SH – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1993-1996 г.
• SJ – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел 1997-2000 г.
• SL – масла за сервизно обслужване на бензинови двигатели, модел от 2001 г.
Масла от по-висок клас обикновено могат да се използват в автомобили, произведени преди годината на въвеждане на определен клас.
За дизеловите двигатели експлоатационните нива по API се означават :
CA,CB,CC,CD,CD-II,CE,CF-4,CF,CF-2,CG-4,CH-4.
• CA - масла за сервизно обслужване на леко натоварени дизелови двигатели. Това ниво не се използва, освен ако изрично не се препоръчва от производителя. Използвано е 40-те и 50-те години на миналия век.
• CB - масла за сервизно обслужване на умерено натоварени дизелови двигатели. Това ниво не се използва, освен ако изрично не се препоръчва от производителя. Въведено е през 1949 г.
• CС - масла за сервизно обслужване на умерено натоварени дизелови и бензинови двигатели. Това ниво е въведено през 1961 г. и е типично за някои дизелови двигатели с и без принудително пълнене,работещи при умерени и тежки режими и за някои бензинови двигатели с тежък режим на работа.
• CD - масла за сервизно обслужване на тежко натоварени дизелови двигатели. Това ниво е въведено през 1955 г. и е типично за някои дизелови двигатели с и без принудително пълнене,работещи при тежък режим и е от особено важно значение при използването на горива с различно качество,включително горива с високо съдържание на сяра.
• CD-II - масла за сервизно обслужване на двутактови дизелови двигатели. За сервизно обслужване,типично да двутактови двигатели,изискващи особено ефикасен контрол върху отложенията и износването. Задоволява категорията API CD.
• CЕ - масла за сервизно обслужване на дизелови двигатели с високи експлоатационни качества. Това ниво е въведено през 1983 г. и е типично за дизелови двигатели с и без принудително пълнене, работещи при променлив режим на скороста и натоварванията. Задоволява изискванията на категория API CD.
• CF-4 - масла за сервизно обслужване на високоскоростни четиритактови дизелови двигатели. За дизелови двигатели с и без принудително пълнене, работещи при променлив режим на скороста и натоварванията. Задоволява изискванията на категория API CЕ. Превъзхожда маслата от категория API СЕ по разхода на масло и отложенията върху буталото.
• CF - масла за сервизно обслужване на дизелови двигатели с индиректно впръскване на горивото. Това ниво е въведено през 1994 г. Горивото може да бъде с високо съдържание на сяра например над 0,5%. Осигурява ефикасен контрол върху отложенията и износването на буталото при дизелови двигатели с и без принудително пълнене,работещи при тежък режим.
• CF-II - масла за сервизно обслужване на двутактови дизелови двигатели, изискващи ефективен контрол върху износването на цилиндъра, сегментите и отложенията. Това ниво е въведено през 1994 г. Задоволява изискванията на категория API CD-II и може да се използва вместо нея.
• CG-4 - масла за сервизно обслужване на високоскоростни четиритактови дизелови двигатели, работещи с дизелови горива със съдържание на сяра от 0,05% до 0,5%. За дизелови двигатели с и без принудително пълнене, работещи при високотемпературен режим. Осигурява ефикасна защита от всички вредни процеси произтичащи от високите температури. Тези масла са особено ефективни в двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисиите от 1994 г. Могат да се използват вместо категориите по API CD,CE и CF-4.
• CH-4 - масла за сервизно обслужване на високоскоростни дизелови двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисиите от 1998 г., работещи с дизелови горива със съдържание на сяра до 0,5%. Могат да се използват при двигатели където се препоръчват категориите по API CF-4 и CG-4.
Моторните масла, които могат да се използват за бензинови и за дизелови двигатели имат двойно означение :
API CC/SD ; CD/SE ; SG/CC и т.н.
Съществуват и други класификационни системи за експлоатационни нива нива на моторните масла. Такива са:
• ССМС - класификационна система за експлоатационно ниво на Асоциацията на европейските производители на автомобили(АСЕА). Нивата при нея също са разделени за бензинови и дизелови двигатели:
• G-4, G-5 – нива за бензинови двигатели;
• D-4, D-5 - нива за дизелови двигатели на товарни автомобили ( LKW);
• PD – 2 - ниво за дизелови двигатели на лекотоварни автомобили ( РKW);
От декември 1995 г. се въведе новата класификация на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА). Съгласно тази спецификация маслата се делят на 3 класа в зависимост от вида двигател и степента на натоварване :
• А1 ; А2 ; А3 – за бензинови двигатели ;
• В1 ; В2 ; В3 ; В4 – за леки и лекотоварни дизелови двигатели ;
• Е1 ; Е2 ; Е3 ; Е4 ; Е5 – за тежкотоварни дизелови двигатели .
• ОЕМ – спецификации. Това са спецификации на отделни производители като : Мерцедес-Бенц (МВ), MAN, Фолксваген (VW) и др.
• MIL – L - Американска военна спецификация за експлоатационни нива.

Изображение


Срок за смяна (пробег) на моторните масла

По време на работа на двигателя маслото се амортизира, с което губи част от качествата си. Характерен признак за това е почерняването на маслото. То е особено силно изразено при употреба на нискокачествено масло. За необходимостта от смяна се съди най-вече по признаци като промяна на вискозитета на маслото ( падане на налягането на маслото в двигателя ) или понижаване на общата му алкалност под допустимата норма. Срокът за смяна на маслото най-често е определен от фирмата производител на автомобила. До скоро се препоръчваше смяна средно на 7 500 км. пробег за дизелови автомобили и 10 000 км. пробег за бензинови. В резултат на подобрения през годините тези срокове са повишени до 10 000 – 15 000 км. През последните години бяха пуснати на пазара специално конструирани двигатели с дълъг пробег. Има фирми които препоръчват пробег от 80 000 – 120 000 км. Естествено това може да се постигнесамо при използването на най-новите видове масла ( СН-4 ; Е-4 ; 228.5 по МВ ; М 3277 на MAN ; VDS-3 на Voilvo и др. ). Необходимо е да се знае, че срокът за смяна зависи от т. нар. условия на експлоатация:
• техническо състояние на автомобила;
• умерени и високи скорости на шофиране;
• категория на пътя ( магистрали, второкласни пътища );
• градско и извънградско шофиране;
• студен и горещ климат;
• експлоатационно ниво на маслото и др.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Май 30th, 2016, 8:20 am 
Site Admin

Регистриран на: Ноември 4th, 2011, 8:45 pm
Мнения: 673
Магазин за Масла В Горубляне

https://oilgroupbg.com/%D0%BC%D0%B0%D1% ... tal-15w-40

_________________
Изображение
камини - http://www.zidkam.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Август 18th, 2016, 9:13 am 
Site Admin

Регистриран на: Ноември 4th, 2011, 8:45 pm
Мнения: 673
Изображение

3.4. АСЕА спецификации

В резултат от непреодолими разногласия ССМС е прекратен, а на негово място се образува АСЕА (Асоциация на европейските автомобилестроители). Първите АСЕА класификации са встъпили в сила от 1 януари 1996 г., а спецификациите ССМС са останали в сила само в междинен период.
   Спецификациите АСЕА са преразгледани през 1996 г., заменени от 1998 г. и встъпили в сила от 1 март. За всички категории са въведени допълнителни изпитания на пенообразуване, а така също са били модифицирани изпитания на еластомери.
   Категориите А се отнасят към бензин, B — към дизелови двигатели на леки автомобили, а Е — към дизелови двигатели, работещи в тежки условия.
   От 1 септември 1999 г. спецификациите от 1998 г. са били заменени и останали в сила до 1 февруари 2004 г. Тогава са преосмислени категориите Е2, ЕЗ и E4 за дизелови масла при тежки условия на работа и е въведена нова категория Е5: тя отразява новите специфични изисквания към маслата за двигатели Евро 3 и по- високото съдържание на нагар в такива масла. А и 5 остават идентични с вариант 1998 г.
   От 1 февруари 2002 г. са били публикувани методи за изпитания на масла АСЕА 2002 (sequence) вместо sequence 1999 г., като те са били валидни до 1 ноември 2006 г. Тогава са преразгледани и въведени изисквания по чистота и образуване на утайки за бензинови двигатели (А1, А2 и A3) и нова категория А5 с характеристики на двигателя A3, но с по- високи изисквания за горивна ефективност. Тогава са били внесени корективи в изпитателните методи за чистота, износване, предотвратяване образуването на утайки за леки дизелови автомобили и добавена нова категория 55 с превъзходна чистота и повишена икономия на гориво. Придава се особенно значение на противоизносните характеристики по отношение на пръстение, цилиндрите и лагерите за масла категория E5.
   Oт 1 ноември 2004 г. методите на изпитания АСЕА 2004 г. могат да се анонсират от търговските организации. Маслата от тази категория са съвместими със всички други категории (табл. 6).


Таблипа 6. Класификация на моторни масла в съответствие с АСЕА 2002 и 2004

Категория на двигателя на лекия автомобил
Област на приемане

АСЕА 2002:
A1-02
Нисковискозитетни масла (HTHSV макс 3,5 мПа·с) с екстрависока икономия на гориво. Предпочитани сортове SAE се явяват 10W-20 и 10W-30
A2-96, изд. 3
Всесезонни горивоефективни масла HTHSV мин. 3,51 мПа·с. По-високи характеристики в сравнение с API-SH
A3-02
Всесезонни горивоефективни масла. HTHSV мин 3,51 мПа·с. Характеристики по-високи в сравненеи с А2, особенно по отношение на високотемпературна стабилност и загуба на изпарение
A5-02
Нисковискозитетни масла (HTHSV макс. 3,5 мПа·с) с екстрависока икономия на гориво. Характеристиките в двигателя са аналогични на АСЕА A3-02.
B1-02
Аналогични на А1 -02. Нисковискозитетни масла (HTHSV макс. 3,5 мПа·с) с екстрависока икономия на гориво. Предпочитани сортове се явяват 10W-20 и 10W-30
B2-98, изд. 2
Аналогични на А2 всесезонни горивоефективни масла. HTHSV мин. 3,51 мПа·с. Характеристики по-добри в сравнение с API CG-4
B3-98, изд. 2
Аналогични на A3-02 всесезонни горивоефективни масла.HTHSV мин. 3,51 мПа·с. Характеристики по-добри в сравнение с B2, особенно по отношение на чистота на буталата, дисперсия на нагара
B4-02
Всесезонни горивоефективни масла. HTHSV мин. 3,51 мПа·с. Допълнително изпитани в Di-Diesel с турбокомпресор (85 кВт «VW», „помпа-дюза двигател”). Особенно високи изисквания към чистота на буталата.
АСЕА 2004
A1/B1-04
Обединяват A1-02. Характеристиките на двигателя без изменение
A3/B3-04
Обединяват A3-02 и B3-98. Характеристиките на двигателя без изменение
A3/B4-04
Обединяяват A3-02 и B4-02. Характеристиките на двигателя без изменение
A5/B5-04
Обединяват A5-02 и B5-02. Характеристиките на двигателя без изменение
С1-04
Нова категория за всесезонни масла с екстрависока горивна ефективност (HTHSVмакс. 3,5 мПа·с) и екстраниско съдържание на пепел, фосфор и сяра (0,5; 0,05 и 0,2 %мас/мас, съответно), особено пригодни за използване в двигатели тип Евро 4 с прогресивни системи при обработка на изгорели газове (например, DPF). Маслата съответстват на нива A5/B5-04.
С2-04
Нова категория за всесезонни масла с екстрависока горивна ефективност (HTHSV макс. 3,5 мПа·с) и екстраниско съдържание на пепел, фосфор и сяра (0,8; 0,09 и 0,3 %мас/мас, съответно), особено пригодни за използване в двигатели тип Евро 4 с прогресивни системи на обработка на изгорелите газове (например, DPF). Маслата съответстват на нива A5/B5-04
С2-04
Нова категория за всесезонни горивоефективни масла (HTHSV мин. 3,51 мПа·с) и с по-ниско съдържание на пепел, фосфор и сяра (0,8; 0,09 и 0,3 %мас/мас, съответно), особено са пригодни за използване в двигатели тип Евро 4 с прогресивни системи при обработка на изгорели газове (например, DPF). Маслата съответстват на нива AЗ/B4-04
Категория двигатели за тежки условия на работа
Област на използване

АСЕА 2002
E2-96, изд. 4
Всесезонни масла с общо предназначение за дизелови двигатели с нормално впръскване и турбокомпресори, работещи в тежки условия, с цикли от среднотежки до тежки и обичайно нормални интервали между смяната на маслата. (Ниво MB 228,1, допълнително изпитание в двигател MACK T8.)
E3-96, изд. 4
Всесезонни масла с прогресивни характеристики по противоизносни свойства, чистота на буталата, полиране на цилиндрите и диспергиране на нагара. Препоръчва се главно за дизелови двигатели, удовлетворяващи изискванията на Евро 1 и Евро 2 по изгорели газове, работещи в тежки условия често с увеличен интервал между смяната на маслата по препоръки на производители. (Ниво MB 228,1, допълнително изпитание в двигател MACK T8.)
E4-99, изд. 2
Всесезонни масла с прогресивни характеристики по противоизносни свойства, чистота на буталата, полиране на цилиндрите и диспергиране на нагара. Препоръчват се за дизелови двигатели, удовлетворяващи изискванията Евро 1 и Евро 2 по изгорели газове, работещи в тежки условия, често с увеличени интервали между две смени на масла, по препоръки на производители. (Ниво MB 228,1, допълнително изпитание в MACK T8 и T8F.) Осигуряват по- висок контрол при чистотата на буталата, износването, диспергирането на нагар, в сравнение с E3.
E5-02
Всесезонни масла с характеристики на нива между E3 и E4. Препоръчват се за дизелови двигатели, отговарящи на изискванията Евро-1, Евро-2 и Евро-3 по изгорели газове и работещи в тежки условия на експлоатация. В сравнение с E4 по-добре диспергират нагара. Препоръчват се за използване в двигатели с рециркулация на изгорелите газове (EGR).
АСЕА 2004

E2-96, изд. 5
Аналогично на E2-96, изд. 4. Характеристиките на двигателя без изменение
E2-99, изд. 3
Аналогично на E4-99, изд. 2. Характеристиките на двигателя без изменение
E6-04
Нова категория универсални масла за дизелови двигатели последно поколение с прогресивни системи обработващи изгорелите газове. Малко съдържание на пепел, фосфор и сяра (макс. 1,0; 0,08 и 0,3 %мас/мас, съответно) в сравнение с E4. Характеристиките на двигателя аналогични на E4 плюс Mack T10 за допълнителен контрол при износването на цилиндрите, буталните пръстени и лагерите.
E7-04
Нова категория универсални масла с подобрени характеристики на E4 по отношение на диспергирането на нагара и износването (допълнителни изпитания в двигатели Cummins M11 и Mack T10), включващи предишните E5 изисквания.



4. Одобрение на моторни масла за леки автомобили от страна на производителите

Наред с вече перечислените спецификации, някои производители имат свои собственни спецификации и изискват провеждане на изпитания на моторни масла на своите собственни двигатели (табл. 7).


Таблица 7. Одобрения от страна на производителите на двигатели

BMW

Област на използване

Специално масло
За автомобили BMW произведени до 1998 г., SAE 10W-40 или по- нисък вискозитетен клас. Специалните масла BMW могат да се използват всесезонно, когато приемането на други горивоефективни масла е ограничено от ниски температури
„Longlife 98”
Почти за всички леки автомобили BMW произведени след 1998 г. Пригодни за второто поколение благодарение на гъвкавата си сервис-системама. Интервалът между смяната на маслата е над 20 хил. км. Тази категория е съвместима с автомобилите от старите модели
“Longlife 01”
“Longlife 01” Почти за всички леки автомобили BMW произведени след 2001 г. Благодарение на внедреното ново изпитание на двигателя качеството на маслото значително се е подобрило. Увеличил се е средния интервал между смяната на маслата. Тази категория може да се използва и за по-стари модели автомобили.
“Longlife 01 FE”
BMW е въвела ново поколение бензинови двигатели, способни да работят на моторни масла с понижен вискозитет в условия на високи температури и високи обороти. Затова е била въведена тази категорията. Категорията SAE 5W-30 дава минимум 1% по-висока горивна ефективност
„Longlife 04”
Тази категория е била разработена за удовлетворяване на специалните изисквания по доочистка на изгорелите газове, например филтрите за улавяне на твърдите частици. Затова тези масла съдържат компоненти с ниско съдържание на фосфор, сяра и пепел. Могат да се използват на по-стари модели, експлоатирани в Централна и Източна Европа
DAF

Област на използване

НР-1
Спецификации на моторни масла ACEA E4 и E5 SAE 10W-30 клас за стандартни интервали между смяната на маслата в съответствие със системите за техническо обслужване на DAF
НР-2
Спецификации на моторни масла независимо от вискозитетния клас и моторни масла тип АСЕА E4 SAE 10W-30 клас. Осигуряват възможност за увеличен интервал между смяната на маслата в съответствие със системите за техническо обслужване на DAF
НР-3
Специална категория за ACEA Е5 моторни масел за използване в XE/390 кВт двигатели при стандартни интервали
HP-CAS
Тази категория характериза моторните масла за автомобили DAF, снабдени с газови двигатели
Deutz

Област на използване

DQC I
Спецификации на масла, удовлетворяващи изискванията на ACEA Е2, API CF/CF-4 за дизелови двигатели с естествено всмукване, работещи в леки и среднотежки условия
DQC II
Спецификации на масла, удовлетворяващи изискванията на АСЕА E3/E5 или E7 или алтернативно API CGA до СI-4 или DHD-1. За използване в двигатели с нормално всмукване и с турбокомпресори, работещи в среднотежки и тежки условия
DQC III
Спецификации на масла, удовлетворяващи изискванията на ACEA Е4/Е6 за съвременни двигатели, работещи в много тежки условия, например в електростанции
DQC IV
Спецификации на синтетни моторни масла, удовлетворяващи изискванията на АСЕА E4/E6 за използване в мощни двигатели със затворени вентилационни системи на картера
MAN

Област на използване

MAN 270
Моносезонни масла за дизелови двигатели с или без турбо. Интервалът между смяната на маслата 30 000-45 000 км
MAN 271
Универсални масла за дизелови двигатели с или без турбо. Интервалът между смяната на маслата 30 000—45 000 км
MAN M 3275
CHPDO масла за всички дизелови двигатели. Интервалът между смяната на маслата 45 000—60 000 км
MAN M 3277
CHPDO масла за всички дизелови двигатели. Интервалът между смяната на маслата е до 100 000 км
MAN М 3477
CHPDO масла за всички дизелови двигатели. Интервалът между смяната на маслата е до 100 000 км. Намалено съдържание на пепел, сяра и фосфор за използване в товарни автомобили, снабдени с прогресивни системи неутрализиращи изгорелите газове
MAN M 3271
Масла за двигатели, работещи на природен газ
Mercedes-Benz

Област на използване

MB 227.0
Моносезонни масла за дизелови двигатели с или без турбо
MB 227.1
Универсални масла за дизелови двигатели с или без турбо
MB 228.0
Моносезонни масла за дизелови двигатели с или без турбо. С подобрени характеристики в сравнение с MВ 227.0
MB 228.1
Високоефективни подобрени масла за дизелови двигатели с или без турбо, работещи в среднотежки до тежки условия. Интервалът между смяната на маслата до 30 000 км.
MB 228.3
Супервисокоефективно дизелово масло (SHPD) за дизелови двигатели с турбокомпресори. Удължен пробег до 45 000 км в среднотежки до тежки условия на работа
MB 228.5
Ултрависокоефективни дизелови масла (UHPD) за дизелови двигатели с турбокомпресори. Удължен интервал до 100 000 км при тежки условия на работа (например, MB Acros)
MB 228.51
UHPD с понижено съдържание на пепел, сяра и фосфор. Използват се в товарни автомобили с прогресивни системи за доочистка на изгорелите газове. Удължени интервали до 100 000 км при тежки условия на работа
MB 229.1
Универсални масла за леки автомобили с бензинови и дизелови двигатели.
MB 229.3
Универсални масла за леки автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Удължени интервали.
MB 229.31
Универсални масла за леки автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Удължен пробег. С ниско съдържание на пепел, сяра и фосфор. За леки автомобили, с прогресивни системи за доочистка на изгорели газове
MB 229.5
Универсални горивоефективни масла за леки автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Удължен пробег. Горивната ефективност и характеристиките на двигателя за по-добри в сравнение с MB 229.3
MB 229.51
Универсални горивоефективни масла за леки автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Удължен пробег. Горивна ефективност и характеристики на двигателя по-добри в сравнение с MB 229.31. По-малко съдържание на пепел, сяра и фосфор. За леки автомобили с прогресивни системи за доочистка на изгорели газове
MTU

Област на използване

Масло тип 1
Спецификация на качества масла за двигатели, работещи в леки и среднотежки условия. Кратък пробег. (По принцип съответстват на API-CF, CG-4, или ACEA, Е2)
Масло тип 2
Спецификация на масла от най-високо качество, съответстващи на SHPD, аналогични на АСЕА Е2 за среднотежки и тежки експлоатационни условия. Среден пробег
Масло тип 3
Спецификация на масла от най-високо качество, съответстващи на UHPD, аналогични на АСЕА E499 за среднотежки и тежки експлоатационни условия. Най-дълъг пробег в MTU двигатели. Маслата осигуряват най- висока чистота на двигателните системи с турбокомпресори
Opel/Saab/GM
Област на използване

GM-LL-A-025
Тази категория описва характеристиките на моторни масла за бензинови двигатели на европейски автомобили GM. Масла SAE 0W или 5W-20 класове осигуряват значителна икономия на гориво в сравнение със стандартни моторни масла 10W-30. Такива масла са пригодни за увеличен пробег и съвместими със старите бензинови двигатели на автомобили Opel.
GM-LL-B-025
Тази категория описва характеристиките на моторни масла за дизелови двигатели на европейски автомобили GM, а така също описва масла SAE 0Wили 5W-20 класове, които са съвместими със старите дизелови двигатели на автомобили Opel.
Scania

Област на използване

LDF
Масла АСЕА Е5 или DHD- 1 с особенно продължителни експлоатационни изпитания. Интервали до 120 000 км
LDF-2
За тази категория се изискват масла класове АСЕА ЕА, Е6 или Е7. Експлоатационните изпитания в двигатели на Scania поколения Евро 3 и Евро 4 изискват специфични характеристики масла от този тип. Тези масла се използват в двигатели Евро 4 с удължен пробег. Система за техническо обслужване на Scania.
Volkswagen

Област на използване

VW 505 00
Универсални масла за дизелови двигатели с или без турбо (косвено впръскване и нормално всмукване). Стандартен пробег
VW 500 00
Универсални нисковискозитетни горивоефективни масла за бензинови двигатели и дизелови двигатели с нормално всмукване. Стандартен пробег
VW 501 01
Универсални масла за бензинови и дизелови двигатели с нормално всмукване. Стандартен пробег
VW 502 00
Универсални масла за бензинови двигатели, по- висока окислителна стабилност в сравнение с VW 501 01
VW 50З 00
Универсални нисковискозитетни горивоефективни масла с по- висока окислителна стабилност за бензинови двигатели. Удължен пробег («Long Life»)
VW 505 01
Универсални масла за бензинови и дизелови двигатели, включително дизелови двигатели „Помпа-Дюза”. Стандартен пробег
VW 506 00
Универсални нисковискозитетни горивоефективни масла за дизелови двигатели, освен двигатели “Помпа—Дюза”. Удължен пробег («Long Life»)
VW 503 01
Универсални горивоефективни масла за бензинови двигатели с турбокомпресори (Audi). Удължен пробег («Long Life»)
VW 506 01
Универсални горивоефективни масла за дизелови двигатели от всички типове. Удължен пробег («Long Life»)
VW 504 00
Универсални горивоефективни масла с ниско съдържание на пепел за всички бензинови двигатели. Удължен пробег («Long Life»)
VW 507 00
Универсални горивоефективни масла с ниско съдържание на прах за всички дизелови двигатели. Удължен пробег («Long Life»)
Volvo

Област на използване

VDS
Масла за дизелови двигатели, работещи в тежки условия. Пробег до 50 000 км
VDS-2
Масла за дизелови двигатели, работещи в тежки условия. Пробег до 60 000 км
VDS-3
Масла за дизелови двигатели, работещи в тежки условия. Пробег до 100 000 км


Едно от основните свойства на моторното масло е неговия вискозитет и промяната му при различни температури. Това е мярка за съпротивлението между молекулите на дадена течност. Водата изтича бързо - значи има малък вискозитет, а маслото изтича бавно т.е. вискозитетът му е голям.

Най-популярна сред класификациите на маслата по вискозитет е SAE. Последният и вариант е SAE J-300. Според нея маслата се делят на единадесет вискозитетни класа. Те се делят на три групи – зимни, летни и всесезонни масла.

Първите шест класа са с малък вискозитет и са годни за експлоатация при ниски температури, затова се наричат зимни масла. Обозначават се по следния начин: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Останалите пет класа се означават с числата 20, 30, 40, 50, 60 и са предназначени за работа при високи температури, затова се наричат „летни” масла.

По този начин маслата се разделят според сезоните на годината, което налага смяната им и при смяна на сезона. За да се избегне това неудобство се произвеждат масла, чиито вискозитетно-температурни характеристики им позволяват те да се използват целогодишно. Тези масла се наричат всесезонни. Едно такова масло притежава едновременно характеристиките на едно зимно и едно лятно масло. Обозначава се по следния начин например: 0W-30, колкото по-малка е първата цифра, толкова по-течливо е маслото при ниски температури, а втората ни информира за течливостта при високите температури.

API – американските изисквания за качество, на които трябва да съответства едно масло. Класификация SM – за бензинови двигатели и CI-4 за дизелови двигатели на товарни МПС (леките МПС с дизелови двигатели все още нямат класификация по API).

ACEA ( от Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) – това е европейската класификация на моторните масла с по-високи критерии за качество.

От 2004 г. класификацията има следния вид:

Класификацията дели маслата на три класа

Масла клас А/В, който включва следните четири категории:

А1/B1 – Масла за бензинови и дизелови двигатели с особено нисък HTHS вискозитет от 2,6 до 3,5 mPa.s.. Не е подходящо за някои двигатели.

А3/В3 – масло за леки и лекотоварни автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Масло с добри вискозитетни показатели и удължен срок на експлоатация.

А3/В4 – масло с добри вискозитетни показатели за двигатели на безин и дизел с директно впръскване на леки и лекотоварни автомобили.

А5/В5 – масло с добри вискозитетни показатели и удължен пробег с нисък HTHS вискозитет за бензинови и дизелови двигатели. Не е подходящо за някои двигатели.

Масла клас C – нов клас масла за дизелови автомобили с филтър за твърди частици и автомобили с TWC катализаторни уредби. Дели се на четири категории:

С1 – нискофрикционни масла с High-Temperature-High-Shear > 2,9 mPa.s, масла за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел<0.5%.Отговарят на изискванията на Ford.

С2 – като С1, но съдържанието на сулфатна пепел<0.8%. Отговарят на изискванията на Peugeot – Citroen.

С3 – масла за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел<0.8%. High-Temperature-High-Shear > 3,5 mPa.s. Отговарят на изискванията на повечето европейски производители – BMW, VW, Renault, Daimler Chrysler и др.

С4 - масла за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел<0.5%. С High-Temperature-High-Shear > 3,5 mPa.s

М асла клас Е – масла за товарни автомобили, строителна техника и автобуси. Включва следните четири категории:

Е2 – отговаря на MВ 228.1

Е4 – Масла за тежки режими на работа и удължен пробег. За двигатели без DPF. Базира се на MB228.5. Отговарят на Euro 1, 2, 3, и 4 изискванията за допустими вредни емисии.

Е6 – отговарят на Euro 1,2,3, и 4. За двигатели с уредби за намаляване на вредните емисии. За работа с горива с ниско съдържание на сяра max 50 ppm. Low Saps масла. Отговарят на МВ 228.51 и MAN 3477.

Е7 – масла за тежки експлоатационни условия с удължен пробег. За двигатели с SCR и без DPF.

ОСВЕН ПОСОЧЕНИТЕ СПЕЦИФИКАЦИИ НЯКОИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ ИМАТ СОБСТВЕНИ, ЕТО КАКВО ОЗНАЧАВАТ ТЕЗИ НА МЕРЦЕДЕС, БМВ И ФОЛКСВАГЕН:

СПЕЦИФИКАЦИЯ НА Mercedes – Benz

В така наречената синя книга са изложени “предписания по използване на материали”, където са описани двигателните и трансмисионните масла и смазките. Одобрените масла са включени в списъците и отговарят на следните спецификации:

MB 228.1 - Универсално масло за двигатели дизел с натоварени условия на работа.

MB 228.3 – масла SHPD за натоварени дизелови двигатели с удължен пробег до 45000, за двигатели със свръхпълнене.

MB 228.5 - UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) моторни масла за тежко натоварени дизелови двигатели със свръхпълнене и директно впръскване. Удължени интервали на смяна на маслото в лекия клас до 45 000 km, в тежкия клас до 160 000 km. Отговарят на Euro 1 I Euro 2. Отговарят на АСЕА Е6 и Е7.

MB 228.51 - UHPD-моторни масла, съобразно MB 228.5 с особени изисквания за DPF филтър, удо влетворяват Euro 4 двигатели. О тговарят на АСЕА Е6.

MB 229.1 - масла за леки автомобили (двигатели бензин и дизел). По-завишени изисквания от ACEA A2-96/A3-96 и B2-96/B3-96.

MB 229.3 - изисквания като MB229.1 с удължен интервал за пробег – 30000 km.

MB 229.31 - масла за леки автомобили с дизелов двигател и DPF филтър.

MB 229.5 - масла за леки автомобили с удължен интевал на смяна - 30000 km.

MB 229.51 - масла за дизелови двигатели на леки автомобили с DPF филтър и удължен интервал за смяна - 20 000 km.

BMW норми

BMW Special - масло за бензинови или дизелови двигатели преди 1998 година.

BMW Longlife-98 - за определени бензинови двигатели след 1998 година.

BMW Longlife-01 - за определени бензинови двигатели след 09.2001 г.

BMW Longlife-01 FE - за някои бензинови двигатели след 2001 година.

BMW Longlife-04 - за някои двигатели след 2004 година.

VW НОРМИ

VW 500.00 - моторни масла за двигатели бензин и дизел без свръхпълнене.

VW 501.01 - Общоприети масла с нормална течливост за бензинови двигатели и дизелови двигатели без свръхпълнене.

VW 502.00 - моторни масла за съвременни бензинови двигатели, подложени на тежки експлоатационни условия. Съответства на API SJ.

VW 503.00 - масла за леки автомобили с бензинови двигатели с удължен междусменен интервал (30.000km, 2г.), Longlife масла. За VW двигатели след 5.1999г. Икономия на гориво.

VW 503.01 – за дизелови двигатели със свръхпълнене

VW 504.00 - нова норма за бензинови двигатели Euro 04 с нормали и удължени междусменни интервали. SAE 5W30.

VW 505.00 - Всесезонно моторно масло за дизелови двигатели с и без свръхпълнене. Съответства на API SF.

VW 505.01 - масло създадено за дизелови двигатели с технология попма-дюза; SAE 5W40

VW 506.00 - за дизелови двигатели със свръхпълнене удължени междусменни интервали(50.000km, 2г., HTHS 2.9mPas). Съответства на АСЕА В4.

VW 506.01 Масла за дизелови двигатели помпа-дюза с удължени междусменни интервали.

VW 507.00 - Нова VW-норма за дизелови двигатели DPF филтри, въведена през 2005 г, SAE 5W30.

_________________
Изображение
камини - http://www.zidkam.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Февруари 18th, 2018, 8:51 am 
Site Admin

Регистриран на: Ноември 4th, 2011, 8:45 pm
Мнения: 673
Каква е разликата между минералното и синтетичното масло за двигател ?
Синтетичните масла работят по-добре от минералните. Минералното масло се добива от земята – това е просто пречистена суровина нефт. Синтетичното се създава в лаборатории. При производството на синтетично масло, нефтът не само са пречиства, но и се преработва до основни молекули. После от тези молекули се съставя базово масло и се подобрява с добавки до продукт с изключителни работни свойства. Този процес позволява да се произвеждат различни масла, в зависимост от потребностите на конкретните двигатели с вътрешно горене.

Къде е преимуществото на синтетичното масло за двигател?
Ето какви са химичните процеси при работата на двигателя в реални условия.При циркулация в двигателя, маслото може да отдели утайка. Ако използвате минерален продукт, с времето в двигателя ще се отложи утайка като каша и ще намали ефективността на работа на двигателя. Синтетичните масла съдържат много по-малко вредни примеси, отколкото минералните и по-ефективно се борят с отделянето на утайка. Така двигателят е много по-надеждно защитен от всякакви отлагания. Детайлите на двигателя се намират в постоянен контакт един с друг, като се движат с висока скорост. Работата в такива екстремални условия води до износване и повреждане. Именно моторното масло е защитната бариера между детайлите. В някакъв момент минералното масло започва да губи свойствата си и защитната си функция. Синтетичните масла съхраняват защитните си функции за много по-дълго време и така увеличават срока на работа на двигателя.

Има два типа синтетично масло за двигател: полусинтетични и напълно синтетични.
Ето къде е разликата. Полусинтетиката е смес от минерални и синтетични базови масла. Благодарение на синтетичните показатели, ефективността и защитата ще са по-високи, отколкото при използването на чисто минерално масло. Напълно синтетичното масло изобщо не съдържа минерални съставки. То се произвежда на основата на синтетични базови масла, обогатени с много добавки за повишаване ефективността на конкретния продукт за по-добра защита на двигателя. Най-доброто съчетание на компонентите гарантира стабилен вискозитет на продукта, помага да се предотврати износването и корозията, намалява интензивността на триене и опазва двигателя чист. В резултат се получава продукт, който остава гладка течност и смазва добре при работа в широк диапазон на температурата и различни условия за работа на двигателя. Освен това, синтетичните масла издържат на по-дълга експлоатация и се сменят по-рядко.
Напълно синтетичните моторни масла не са идентични. Една от важните разлики между тях се състои в това, че производителите разработват състав на своите продукти на основата на различни базови масла (т.е. различни видове пречистен нефт, който използват за суровина за бъдещите смазочни материали).

_________________
Изображение
камини - http://www.zidkam.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 4 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Zidkam


Камини,Барбекю,Пещи
http://zidkam.com/


stan